دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه » علم و فناوری » مواد غذایی مفید برای مبارزه با سکته قلبی
مواد غذایی مفید برای مبارزه با سکته قلبی

مواد غذایی مفید برای مبارزه با سکته قلبی

مواد غذایی که برای سلامت قلب بسیار مفید است

سلامت قلب

در گذشته براین باور بودید که چربی و کلسترول موجب انسداد شریان ها می شوند و این شرایط به بروز سکته مغزی و یا حمله قلبی منجر خواهد شد.

آنچه محققان در حال حاضر می دانند این است که بیماری قلبی به واسطه التهاب شکل می گیرد. محرک های منفی در جریان خون ، قند، نمک، کمبود مواد مغذی ، سموم موجب می شوند تا سلول های حاضر در رگ ها مهاجرت کرده و ملتهب شوند و این به شکل گیری ضایعات یا انسداد شریان ها به وجود می آید ، که این دلیل سکته های مغزی و حملات قلبی است.

سلامت قلب

در شرایطی که عوامل مختلفی می توانند دلیل این التهاب باشند ، رژیم غذایی یکی از گزینه های اصلی در این زمینه محسوب می شود ، با تمرکز بر مواد غذایی دوستدار قلب، شما می توانید به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را به حداقل برسانید.

اما این تنها درباره سالم غذا خوردن نیست، بلکه درباره مصرف مواد غذایی است که از مواد مغذی و ترکیباتی بهره می برند که برای حفظ و بهبود سلامت قلب شما مبارزه می کنند. در ادامه با برخی از این مواد غذایی که باید در رژیم غذای روزانه خود جای دهید بیشتر آشنا می شویم و سعی بر این باشد که این مواد غذایی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

روغن زیتون اصیل

شکل اصلی چربی که در منطقه مدیترانه مورد مصرف است ، روغن زیتون فوق بکر است که سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. این اسیدهای چرب به تنهایی فواید محافظت از قلب را ارائه می کنند، اما جدا از آن، روغن زیتون حاوی بیش از ۳۶ پلی فنول است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمند دارند.

اسیدهای چرب تک غیر اشباع و پلی فنول ها در کنار یکدیگر می توانند خاصیت های زیر را ارائه کنند:

کاهش سطوح کلسترول کلی

 

کاهش کلسترول بد (LDL)

 

افزایش کلسترول مفید (HDL)

 

کاهش استرس اکسیداتیو

 

کاهش التهاب

 

تمامی این عوامل بر سلامت شریان ها و رگ های انسان بسیار موثر هستند و به صورت مستقیم از بروز مشکلات قلبی پیشگیری می کنند.

 

مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر را مد نظر خود قرار دهید که به پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار کمک می کند . از این روغن می توانید در پخت و پز، سالادها، اسموتی ها یا برای تفت دادن استفاده کنید و از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید.

توتها

توت ها مانند توت فرنگی و بلوبری حاوی آنتوسیانین ها هستند که نوعی فلاونوئید با کیفیت چشمگیر محسوب می شوند.

این آنتوسیانین ها از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بهره می برند، با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، و به تنظیم آنچه درون شریان ها رخ می دهد، کمک می کنند، و از این رو، آنها عملکرد بهتری در کنترل قند خون ارائه می کنند ، که از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

مغزیجات خوراکی

مغزهای خوراکی انتخاب هایی خوشمزه و مفیدی هستند و می توانید از میان بادام، پسته، فندق، آجیل برزیلی، دانه کاج، بادام زمینی و … گزینه های مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

مغزهای خوراکی منبع خوبی برای چربی های سالم (چند غیر اشباع و تک غیر اشباع) هستند و همچنین از محتوای فیبر، پروتئین، توکوفرول ها، مواد معدنی، فیتواسترول ها، و پلی فنول ها بهره می برند که همگی به حفظ و بهبود سلامت قلب کمک ویژه ای می کنند.

مصرف یک مشت کوچک از مغزیجات خوراکی در روز را مد نظر قرار دهید. همچنین، انواع مختلف مغزهای خوراکی را مصرف کنید زیرا هر کدام از فواید بالای برخوردار است و به سلامت قلب کمک می کند فقط در مصرف آن زیاده روی نفرمایید.

سبزیجات برگدار سبز

سبزیجات برگدار سبز از مفید ترین سبزیجات محسوب می شوند و مصرف حداقل یک وعده بزرگ از آنها در روز توصیه می شود.

از نظر سلامت قلب، آنها سفتی در شریان ها را کاهش می دهند، به تنظیم فشار خون کمک می کنند و در تولید نیترات غذایی (یک ترکیب که به فشار خون کمک می کند، از لخته شدن خون در شریان ها پیشگیری می کند، و به طور مستقیم مانع از اختلال در دیواره های شریانی می شود)نقش دارد.

شما باید به طور منظم سبزیجات برگدار سبز را مصرف کنید، زیرا اثر آنها پس از حدود دو روز کاهش می یابد. سبزیجات برگدار سبز از محتوای بالای لوتئین، منیزیم و فولات سود می برند که به شکل گیری خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی منتهی می شود و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

سلامت قلب

 فیبر

مقدار مصرف کافی از فیبر برای تنظیم قند خون، تغذیه باکتری های روده و سوخت و ساز اهمیت ویژه ای دارد، که همگی پیامدهای مهمی برای سلامت قلب و عروق دارند. بسیاری از تحقیقات نیز نشان داده اند که فیبر در کاهش کلسترول بسیار موثر است، که یکی دیگر از فواید دوستدار قلب است.

فیبر در سبزیجات، مغزیجات خوراکی، غلات کامل، لوبیا، حبوبات و میوه ها یافت می شود. تمامی این موارد مواد غذایی کامل گیاهی هستند.

متاسفانه، رژیم های غذایی غربی (پیتزا و فست فود) از محتوای پایین فیبر برخوردار هستند، زیرا بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده از مواد پالایش شده تهیه می شوند. اگرچه در برخی از این غذاها فیبر افزوده می شود، اما همچنان شرایطی مشابه با مصرف منابع غذایی کامل طبیعی حاوی فیبر ارائه نمی کنند. منابع طبیعی فیبر مواد مغذی و ترکیبات مفید دیگری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پلی فنول ها، فلاونوئیدها و مواد شیمیایی گیاهی را نیز ارائه می کنند که دارای فواید دوستدار قلب هستند.

مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای فیبر ۲۵ تا ۳۸ گرم است.

نکات مهم برای سلامت قلب

۱-از مصرف هرگونه نوشابه خوداری کنید و دوغ های خانگی را جایگزین آن کنید.

۲- از مصرف پیتزا ، اسنک ، ساندویچ ، و به طور کلی فست فودها خودداری کنید که هم برای سلامت قلب ضرر دارد و مقدار نمک زیاد آنها باعث فشار خون می شود.

۳- از مصرف روغن های جامد و مایع خودداری کنید و روغن کنجد و روغن زیتون را جایگزین آن کنید.

۴- از مصرف تنقلات غیر طبیعی نظیر چیپس ، پفک و… به خصوص برای کودکان خودداری کنید.

۵- استعمال دخانیات برای ریه ها و سلامت قلب بسیار ضرر دارد.

سلامت قلب

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است